Alla inlägg under september 2007

Av P - 19 september 2007 04:51

Nu är omröstningen slut för denna gång.

Resultatet av 13 personers röstande blev:

Vit 23.1%

Svart 23.1%

Rosa 15.4%

Röd 15.4%

Grå 7.7%

Gul 7.7%

Grön 7.7%

Blå 0 %

Jag använder mig mest av vitt och rosa i mina kreationer, de är mina basfärger. Sen lägger jag till en till två färger till som accenter. Jag har "svårt" med starka färger såsom blått och rött. Men om det finns efterfrågan så gör jag såklart smycken med dessa färger. Jag har använt mig av lite svart på sista tiden, men jag återkommer alltid till vitt, rosa, brunt och grönt om dessa två sista färger har "rätt" nyans.


Nu ska jag fundera över en ny omröstning.

Av P - 18 september 2007 20:05

**Grattis Anna på din 29 årsdag idag!**

Presenten ligger här och väntar på dig.

Många kramar till dig från mig.

Av P - 17 september 2007 05:48

Nu har jag varit på kurs och det var svårt att få ihop ett armband med coiling metoden, och jag blev inte färdig med armbandet på plats men jag kommer sitta hemma och pyssla vidare med det. Om jag inte tar upp allt och börjar om från början. Sen har jag varit med Marie såklart, ätit gott, pärlat inpå småtimmarna och spelat tvspel med hennes Nicklas. En bra helg! Stupade i säng ganska tidigt så jag missade filmen jag och J skulle se på datorn. Idag får vi se om någon skola ringer ut mig på jobb.

Av P - 15 september 2007 05:48

TVn är kaputt, död.... verkligen stendöd! Jag skulle glo på burken efter tvättstugan igår kväll och då funkade den inte. Det kanske är ett tecken att vi ska köpa en ny apparat? Ja, jag tror det. Så jag kröp under täcket och såg en film på datorn istället, det var lika bra det. Vi brukar se film på datorn i sängen så jag kan halvslumra om det är en dålig film.Men nu fick jag titta ensam då J har åkt på fiskeresa till Dalarna med tre kompisar.

Om tre timmar sitter jag på tåget till Stockholm, ska bli så roligt att träffa pärlkompisarna och pärla hela dagen och kvällen och imorgon är det kurs. En toppen helg igen!

Av P - 14 september 2007 07:52

**Grattis Lillebror J  på din 26 års dag!**

Hoppas du får en bra dag och fina presenter.

Tänker på dig.

Puss och kram från din storesyster P.

Av P - 14 september 2007 05:10

är ett halsband och ett armband på väg just nu. Känns toppenkul verkligen när beställningarna rullar in titt som tätt, det gör ju att jag kan fortsätta med smyckestillverkningen och att man får ett erkännande att man kan sin sak.

Igår uppdaterade jag Annorlunda Smycken och jag har börjat använda mig av redigeringsprogrammet Picasa. Det är ett lätt program, mycket bättre än PhotoShop, men sen beror det ju på vad man ska använda programmet till. Men ännu är inte bilderna perfekta..men det kommer.

Av P - 13 september 2007 04:32

Idag börjar Ramadan (رمضان) är den nionde månaden i den muslimska kalendern, samt även den heliga fastemånaden, en av islams fem pelare.


Ramadan är en viktig högtid för muslimer då det är under denna månad som "Allmaktens", "Ödets" eller "Härlighetens" natt (Laylat al-Qadr) anses ha infallit, sannolikt under det tjugosjunde dygnet i månaden. Det var då Guds (Allahs) budskap genom ärkeängeln Jibril (Gabriel) började uppenbaras för profeten Muhammed, vilket sedan nedtecknats i islams heliga skrift Koranen.


Högtiden Ramadan kan därför närmast jämföras med det kristna julfirandet till minne av Kristus födelse. (Koranens ställning inom islam kan med andra ord sägas motsvara Kristus ställning inom kristendomen.)


Under ramadan är alla vuxna, friska och bofasta muslimer skyldiga att, från gryning till skymning, avhålla sig från mat, dryck, rökning samt sexuella relationer. Undantag från skyldigheten att fasta kan även förekomma vid försvagning på grund av till exempel hög ålder, samt för kvinnor vid amning och menstruation.


De troende förväntas i ramadan även att i möjligaste mån uppträda väl, ge allmosor (zakat) till de fattiga, visa speciellt hög aktning för sin familj samt rena sitt sinne genom att undvika beteenden som våld, ilska, avundsjuka, småaktighet, girighet och illasinnad ryktesspridning.


Fastan (sawm) påminner människorna om hur beroende de är av Allah och antas därför leda till större ödmjukhet, sannfärdighet och medvetenhet om det gudomliga i skapelsen.


När Ramadan inträffar (enligt den gregorianska kalendern - som används i Sverige) skiljer sig från år till år, eftersom den muslimska året grundar sig på månens läge. Jämfört med den gregorianska kalendern är det muslimska året 11 till 12 dagar kortare. Datumet skiljer sig också åt mellan olika länder, beroende på att nymånen startar vid olika tidpunkter geografiskt sett.

Nedan angivna datum grundar sig på nymånens ankomst i Mecca, i Saudiarabien.

  • Muslimska kalendern - Gregorianska kalendern
    • Ramadan år 1428: 13 september - 13 oktober 2007
    • Ramadan år 1429: 1 september - 30 september 2008

Källa:Wikipedia

Av P - 12 september 2007 20:14

Nu har jag anmält mig till en helgkurs i silversmide 27-28/10, så jag hoppas det finns plats för mig. Jag känner att jag vill utveckla mitt smyckesskapande och man kan ju göra så mycket fina saker av silver. Tråkigt att man inte bor i ett hus som har verkstad så man kan sitta och löda osv men det löser sig. Åhh vad kul med kurs men det är mer än en månad dit tyvärr. Jag tröstar mig att jag ska på kurs i helgen till Stockholm och hälsa på Marie/Sirlig såklart. Vi ska ha pysseldag på lördan så det blir en massa pärlor, snack och god mat. Jag ska sova över för kursen är på söndag. Längtar jättemycket, så jag har börjat sortera öglepinnar och pärlor som jag ska ha med mig.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards